ایمنی موتور سیکلت
فروش لوازم موتور سیکلت
ایمنی موتور سیکلت
دو شنبه 25 تير 1397 ساعت 14:57 | بازدید : 259 | نویسنده : سیامک نیکپور | ( نظرات )


افزایش ایمنی موتور سیکلت

 

 

 

ایمنی موتور سیکلت

ایمنی موتور سیکلت: با گرمتر شدن هوا و افزایش چشمگیر دمای شهر ها، خیلی ها ترجیح میدهند که بجای استفاده از خودروهای شخصی یا تاکسی ها و مسافرکش هایی که بیش از 80 درصد آنها ترجیح میدهند که برای کاهش مصرف سوخت خود، کولر خود را روشن نکنند، از موتور سیکلت برای جابجایی مسیر های بین شهری استفاده نمایند.

موتور سیکلت وسیله ای سبک، کارا، کم خرج و البته با ضریب ایمنی بسیار پایینتر نسبت به اتوموبیل است که خیلی ها حتی در روزهای سرد زمستان هم آن را رها نمیکنند.
بعضا در شهر های بزرگی همانند تهران، اگر بخواهید کمی شهر گردی کنید یا برای کاری به بیرون از منزل رفته باشید، به کرار میبینید موتور سوارانی را که با موتور سیکلت های نا امن خود و بدون رعایت نکات ایمنی و حتی بدون استفاده از وسایل محافظ مانند کلاه ایمنی، در حال حرکتند و بعضا هم با سرعت هایی بالای 80 کیلومتر حرکت میکنند.

ایمنی موتور سیکلت

نمونه بارز این مسئله را شما میتوانید در قلب تپنده بورس موتور سیکلت تهران یعنی بازار گمرک (میدان رازی) تهران ببینید.
در خیابان مولوی تهران شما قطعا متوجه این خواهی شد که تعداد موتور سیکلت ها حتی چندین برابر خودروهاست. موتور سواران قانون گریزی که نه تنها به ایمنی خود اهمیتی نمیدهند، بلکه جان خیلی را هم به خطر می اندازند. به طور متوسط سالانه حدود 5000 موتور سوار بر اثر بی احتیاطی جان خود را از دست میدهند؟
این در حالیست که اگر شما هم یک موتور سوار باشید و تعدادی از مسائل ساده امنیتی را رعایت کنید، به راحتی میتوانید از خطرات ناشی از موتور سواری در امان بوده و با خیال راحت در خیابانها و معابر شهر خود رانندگی کنید و ایمنی موتور سیکلتخود را افزایش دهید!
در زیر تعدادی از نکات امنیتی در رابطه با رانندگی با موتور سیکلت را آورده ایم که از هیچ منبعی گرفته نشده اند و تجربه بیش از 15 سال رانندگی با موتور سیکلت نویسنده این مطلب است؛

1- گواهینامه دارید؟ (نکات افزایش ایمنی موتور سیکلت)

نمیخواهم از همین ابتدا، مانند افسران راهنمایی و رانندگی از شما مدارکی مانند گواهینامه و بیمه نامه بخواهم! اما ذکر چند نکته در اینجا ضروریست. اول اینکه آیا میدانستید در بسیاری از مراکز صدور گواهینامه در کشور ایران، شما برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت، به شما هیچگونه آموزشی نمیدهند؟

درست شنیدید! بنده خودم هنگامی که برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت به یکی از مراکز صدور گواهینامه (آموزشگاه رانندگی) مراجعه کردم، وقتی از مراحل دریافت گواهینامه موتور سیکلت مطلع شدم برایم بسیار خنده آور و چه بسا دردناک بود که هیچ گونه آموزشی در خصوص رانندگی با موتور سیکلت در پروسه دریافت گواهینامه وجود ندارد! در واقع وقتی شما به آموزشگاه های رانندگی رجوع میکنید، به طور پیشفرض، فرض را بر این نهاده اند که شما موتور سواری را کاملا بلدید و فقط نیاز به مدرکی دارید که این گفته را تایید کند.

برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت شما دقیقا همان آزمونی را میدهید که موقع دریافت گواهینامه خودرو دادید! و حتی با افرادی که جهت اخذ گواهینامه خودرو ثبتنام کرده اند سر یک کلاس مینشینید و سوالات و تاریخ آزمونتان هم یکسان است،

پس از اینکه آزمون کتبی را قبول شدید شما یک آزمون دارید که آزمون مارپیچ یا کله قندی نام دارد. بدین صورت که باید شما ازبین پنج یا شش مانع با فواصل دومتر با موتور سیکلت به صورت مارپیچ، به نحوی که با موانع برخورد نکنید، عبور کنید. و اگر این آزمون را قبول شوید تا دو هفته آینده گواهینامه شما به دستتان خواهد رسید. و نتیجه اش هم همین میشود که میبینید؛ تعداد زیادی موتور سوار قانون گریز که بیشتر آنها واقعا چیزی در مورد قوانین رانندگی با موتور سیکلت نمیدانند.

 


ایمنی موتور سیکلت

 

ذکر این نکته ضروری بود که بدانید درست است داشتن گواهینامه موتور سیکلت دال بر این نیست که شما یک موتور سوار حرفه ای هستید، ولی اگر حتی موتور سیکلت شما بیمه نامه هم داشته باشد در مواقع بحرانی (وقوع تصادف) شما مقصر صد در صد بوده و با دست خود زندگی خود را ویران کرده اید.
پس اگر میخواهید با خیال راحت با موتور سیکلت خود رانندگی کنید در ابتدای کار فکر دریافت گواهینامه باشید.
2- با موتور سیکلت خود ماشین سواری کنید!(نکات افزایش ایمنی موتور سیکلت)
درست است هنگام رانندگی با موتور سیکلت شما خودرو سوار نیستید اما دلیل بر این نمیشود که نه راهنما داشته باشید نه بوق نه چراغ و نه باتری!

به سیستم برقی موتور سیکلت خود اهمیت دهید حتی اگر ساده ترین موتور سیکلت بازار در اختیار شماست! بسیار میبینیم موتور سوارانی که حتی چراغ جلوی آنها هم کار نمیکند و شبها با نور خاموش در اتوبانها حرکت میکنند. نا گفته نماند خیلی ها هم هستند که دارای موتور سیکلتی با سیستم برقی کامل و سالم هستند اما از وقتی موتور سوار شده اند تا حالا دکمه راهنمای موتور سیکلتشان را هم فشار نداده اند! اگر از سیستم برقی موتور سیکلت خود ( به خصوص راهنما ها) به درستی استفاده کنید مطمئن باشید علاوه بر کلاس کاری بالا، امنیت خود و سر نشین خود را بسیار بالا برده اید.
– از سالم بودن سیستم برقی موتور سیکلت خود اطمینان حاصل کنید و در صورت داشتن ایراد حتما آنرا رفع کنید.

– قبل از گردش به چپ و راست حتما راهنمای مربوطه را روشن کنید.
– مطمئن شوید که دکمه چراغ استاپ (چراغ خطر ترمز جلو و ترمز عقب) شما کار میکند.
– از بلوری (شیشه و پلاستیک روی چراغ ها) های شفاف برای موتور سیکلت خود استفاده کنید و سعی کنید در صورت کدر و یا شکسته شدن شیشه چراغ جلو و یا پوسته قرمز رنگ چراغ عقب و پوسته راهنماها، آنها را تعویض کتید تا در شب و روز، نور کافی را ساتع کنند.
– استفاده از چراغ راهنما ها فقط مخصوص شبها نیست. سعی کنید در روز هم از راهنماهای موتور سیکلت خود استفاده کنید
– از مولد برای دریافت برق سیستم برقی استفاده نکنید، سعی کنید یک باطری درجه یک روی موتور سیکلت خود نصب کرده تا سیستم روشنایی و بوق موتور سیکلتتان به درستی کار کند.
– از نصب سیستم صوتی و بوق هایی با صدای زیاد و نا متعارف، سیستم روشنایی زنون، لامپها و رقص نور های اضافی برایموتور سیکلت خود به هیچ عنوان استفاده نکنید و بدانید در شب اصلا به نفع شما نخواهند بود.

3- کمی آرامتر! (نکات افزایش ایمنی موتور سیکلت)

به کجا چنین شتابان؟ آیا چند دقیقه زودتر رسیدن ارزش این را دارد که خود را در معرض مرگ حتمی قرار دهید؟ آیا تا کنون برایتان پیش آمده که در خیابان یک اجتماع غیر معمولی را ببینید و هنگامی که جهت رفع کنجکاوی خود به آنجا میروید، موتور سواری را ببینید که با موتورسیکلت له شده زیر چرخ های یک خودرو پهن بر زمین شده و خون تمام بدنش را گرفته و نای صحبت کردن ندارد یا هنگامی که برای یک سرما خوردگی ساده به بیمارستان رجوع میکنید، تا کنون پیش آمده که وضعیت یک موتور سوار تصادفی را ببینید؟

هنگامی که خواستید به منظور عجله داشتن یا تخلیه انرژی خود سرعت موتور سیکلت خود را بیازمایید، همان صحنه ها را به یاد آورید؛ یا اگر تمایل دارید میتوانید با جستجوی ساده در گوگل تعداد بیشماری از تصادف های وحشتناکی را ببینید که فقط و فقط بخاطر سرعت بالای موتور سوار اتفاق افتاده باشند؛ شاید اگر آنها هم کمی سرعتشان هنگام رانندگی کم بود، الان زنده بودند و یا حال و روز بهتری داشتند.
با سرعت کمتری رانندگی کنید و بدانید قطعا هیچ چیزی ارزشش بیشتر از سلامتیتان نیست. با هم میگویم این شمایید که ایمنی موتور سیکلت خود را تامین میکنید.

ایمنی موتور سیکلت

4- میخواهید بپیچید؟ صبر کنید! آرامتر!(نکات افزایش ایمنی موتور سیکلت)
تعداد بسیاری از تصادفاتی که بنده شاهد آنها بوده ام بخاطر عدم رعایت حق تقدم و یا نداشتن توجه کافی راننده موتور سیکلت هنگام گردش بوده است.
ببینید خیلی ساده است! شما در یک خیابان یک طرفه قصد دارید که بپیچید توی یک کوچه دیگر؛ ابتدا راهنمای مربوطه را روشن کرده و سرعت خود را بسیار کم کنید؛ در مرحله بعد شما باید به طرفی از خیابان برانید که ورودی کوچه به آن متصل است، سپس در آینه به عقب نگاه کنید و همزمان حواستان به جلو هم باشد که با مانعی برخورد نکنید؛ اگر مشکلی وجود نداشت به آرامی و با سرعت کم به داخل کوچه برانید.
همچنین برای ورود به خیابان و یا فرعی دیگر شما باید سعی کنید به منتها علیه برانید و بعد با رعایت نکاتی که ذکر شد، بپیچید. (منتهی علیه یعنی جایی که محل اتصال راه فعلی به راه بعدی شماست)

ایمنی موتور سیکلت

5- یک طرفه و پیاده رو نه!(نکات افزایش ایمنی موتور سیکلت)
آقایان موتور سوار! اگر قرار بود که شما بدلیل حجم کم وسیله نقلیه خود از هرجایی که خواستید، عبور کنید، باید برای شما یک خط هوایی هم میزدند تا هرجایی که خواستید بروید، با موتور سیکلت خود پرواز کنید!
اگر جان خودتان برایتان مهم است و میخواهید کمی بیشتر زندگی کنید، به هیچ عنوان، به هیچ عنوان و به هیچ عنوان در طرف مخالف و پیاده رو ها رانندگی نکنید!

6- لنت ترمزتان کو؟(نکات افزایش ایمنی موتور سیکلت)
باور کنید برای اینکه موتور سیکت خود را موقف کنید شما نیاز به لنت ترمز دارید! دوستانی که با خود فکر میکنند که لنت ترمزهای موتور سیکلتشان هنوز کار میکنند کافیست سعی کنند هنگامیکه با سرعت 80 کیلومتر در حال حرکتند، سعی کنند موتور سیکلت خود را در فاصله چهار متری یک جسم نگهدارند! یعنی با سرعت 80 تا، چهار متر مانده به جسم، ترمز بگیرند! اگر موتور سیکلت متوقف شد یعنی اینکه لنتهای شما سالم و بدون ایراد است، ولی اگر متوقف نشد بدانید با ریسک بسیار زیادی دارید موتور سواری میکنید!
خیلی ها صبر میکنند تا لنت موتور خود تمام شود و به سوت زدن بیفتد و بعد آنرا تعویض کنند!

دوست من، میزان ساییدگی لنت ترمز شما نباید از 45 درصد بیشتر باشد! در غیر این صورت شما عملا ترمز موثر ندارید!

7- ترمز در سطح خیس جاده ممنوع! (نکات افزایش ایمنی موتور سیکلت)
موتور سیکلت بر خلاف خودرو از اصطکاک بسیار بسیار کمی با سطح جاده برخوردار است. و اگر سطح چاده خیس و لغزند باشد (مانند موقع بارندگی) شما عملا 70 درصد اصطکاک خود با زمین را از دست داده اید. در مواجهه با سطوح خیس جاده، قبل از اینکه به سطح خیس برسید سرعت خود را به حداقل ممکن برسانید، مخصوصا اگر دور میدان در حال دور زدن بودید و مامورین بعضا بیفکر شهرداری چمن میدان را آبیاری کرده بودند و مقداری آب هم روی سطح جاده ریخته شده بود ( که ما کم ندیدیم از این همه بی فکری که عاقبت منجر به مرگ موتورسواران شده…).

ایمنی موتور سیکلت

حتی اگر در زمان مطلوب متوجه خیسی جاده نشدید، حتی الامکان هنگام عبور از روی خیسی جاده (الالخصوص رنگکاری های روی جاده که هنگام بارندگی بسیار لغزنده میشوند) از ترمز زدن بپرهیزید.
اگر دیدید سطح جاده خیس است، حتی اگر نیاز به کاهش سرعت داشتید ترمز نکنید! ایمنی موتور سیکلت شما از هر چیزی مهم تر است.

با ما همراه باشید با قسمت دوم مقاله که در روز های آینده منتشر خواهد شد.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان پاساز اینترنتی ترافیک و آدرس teraffic.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 37
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 6
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 6
:: بازدید ماه : 64
:: بازدید سال : 107
:: بازدید کلی : 7930